lördag 2 november 2013

I bröstcancerns förlorade land

Jag har som sagt gått igenom 3 operationer på kort tid, det hela slutade med att man fick ta bort hela bröstet. Jag är glad åt att jag i grunden är en positiv person och det har hjälpt mig igenom svårigheterna som jag mött på vägen. Jag har oxå värdesatt de personer inom sjukvården som jag mött på CSK Kristianstad. Under hela min resa har jag bara mött människor med ett fantastiskt bemötande allt från praktikanter till läkare.
Jag tillhör dem som slipper cellgifter och strålning och bara det är en stor lycka, men till dem som tror att man är "färdig" nu , att det är som att vara förkyld vill jag bara säga en sak ... Fuck you!
Jag skall äta antiöstrogen i 5 år och har biverkningar av medicinen. Jag sover dåligt, mest pga svullnad över operationsområdet. Jag kan fortfarande inte använda min protes av samma orsak.
Jag har för första gången i mitt liv inte full kontroll på min kropp, den tillhör liksom inte bara mig mer utan delas av ett självstyrt känslocentrum.
Cancerns land är inget land någon vill besöka.
Jag har under hela min resa haft ett fantastiskt stöd av släkt, vänner ja till och med av människor jag inte känner! mycket tack vare att jag gick ut öppet med min sjukdom och blev ett ansikte utåt.
Jag funderar emellanåt på vad som skall hända i framtiden, kommer cancern tillbaka? hur gör jag då? tankarna är många och humöret är hetsigt och det har oxå bidragit till en personlighetsförändring ( även om jag varit ganska hetsig innan ;-) ). Nu skall jag "bara" lära mig leva med mig själv.. och det kan vara svårt nog. Ha en bra dag alla!

5 kommentarer:

  1. FUCK CANCER!!!

    Tyvärr (!!) så finns det folk som har enorm oförståelse över andras sjukdomar. Finns dom som inte vet vad empati är! Som tror att en operation fixar allt och sen är allt bra..
    Det som inte syns, finns inte!!!

    Man kan inte veta förrän man själv varit i en annans situation!

    Jag vet inte vad detta innebär, för jag har inte varit där.

    Men jag har så pass mycket vett i skallen att jag fattar vilket helvete på joden detta måste va! Hur många tankar som snurrar i skallen, rädslor som kommer farandes och allt vad det innebär!

    Jag är så tacksam för att du gick ut offentligt med din cancer!
    Fakta ökar förståelse!
    Det är starkt av dig att gå ut med allt! Ett val som var och en själv måste få göra, men jag kan bara tänka mig att göra som du gjort, underlättar många frågor och spekulationer!

    Humorn hjälper dig säkert en hel del i detta, men många ser kanske inte den du är, utan bara den roliga person de förknippar dig med!
    Rädslor är vår värsta fiende och det finns säkert dom som inte vet hur det ska bete sig mot dig..
    Som är vana vid att slänga käft med dig, men som inte vet hur dom ska tackla din sjukdom!
    Ibland räcker det med en kram. Man behöver inte säga något!
    För där inne i dig finns en människa som just nu behöver mer än ett skratt!

    Kram som fan!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Ni som inte vet hur man skall bemöta människor med olika problem Fråga!! jag är ju fortfarande ganska mänsklig trots mina humörsvängningar ;-)

      Radera
  2. Vi är alla bara människor och en del av oss kommer att få en svår sjukdom. Det vi säkert vet är att vi alla kommer att dö, så det gäller att leva på riktigt medan vi gör det, med eller utan sjukdom, och det gör du verkligen, Susanne! Kramar från Hellner

    SvaraRadera
  3. Japp och jag skall försöka övertyga andra att oxå göra det :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Du ska min själ ha ett stort tack som sätter ord på dina tankar och låter oss läsa dem. Ingen vet om man kommer att drabbas men de flesta känner någon som blivit det. Det är skönt och trösterikt och emellanåt jävligt roligt att läsa det du skriver, så fortsätt med det. Vi är garanterat många som läser det. Kram på dej!

    SvaraRadera