måndag 23 december 2013

Lillejul och julefrid...

Så hände det sig att JULEN infann sig även på vår lilla gata i vår lilla by. Det kändes inte som jul eftersom termometern visade  7 grader + !
Men vare sig  om det är  minus eller plus på termometern så kan vi inte skjuta på Jesus födelsedag, ja om man nu väljer att följa den tron. Själv struntar jag mer eller mindre i religionen, jag tycker att denna högtiden borde gå ut på omtanke om våra medmänniskor oavsett  vilken religion, sexuell läggning eller hudfärg man har.
Nåja JULEFRIDEN kom hit som ett brev på posten ( eller som man säger nu för tiden - som ett mail i inboxen). Inget stressande bara lugnet före stormen..
Sigge låg och lurade på KULORNA ( ja dem i granen alltså) , Hunden låg och gnagade på ett märgben som han fått i "förtidigjulklapp". Mannen satt och slappade i soffan och kvinnan kokade risgrynsgröt till ett helt  kompani.
Mannen hade fått en liten  ofarlig släng av städningssjukan , ja ni vet den sjukan som plötsligt uppstår när man inser att man MÅSTE städa fast man inte vill det! Kvinnan, som var en mycket klok kvinna, förstod att denna sjukan endast går att bota med en iskall öl. Hon trippade i väg till frysen tog upp ett iskallt ölglas, öste i en skummande öl och bara väntade  på att  huset skulle bli städat.
Och om det inte har hänt något ännu så sitter hon väl kvar och bara njuter av livet!
GOD-JUL ALLA VÄNNER.



1 kommentar:

  1. Haha ja du jag kan se er framför mig när jag läser detta :) Henke har jag aldrig träffat men dig har jag kännt sen vi va små :) ja o lite fantasi också :)

    SvaraRadera