fredag 14 februari 2014

Gammalt och nytt...

I dag är det allahjärtansdag, kommersen är i full gång man skall köpa rosor, geléhjärtan, underkläder, bakverk ja allt möjligt och omöjligt.
Borta är den där tanken om att man kanske skulle ge lite extra av sig själv i stället för av sina pengar. Men det är ju i alla fall en trevlig tanke att man delar med sig denna dagen.
Jag minns inte att vi i vår familj någonsin firade alla hjärtans dag, däremot minns jag alla människor som varit och hälsat på i mitt barndomshem. Ja alltså jag minns inte dem allihop men jag minns det öppna klimatet som mina föräldrar ( speciellt min far) hade.
Där var dörren alltid öppen för alla och en var. Ofta serverades det oxå en och annan kaffegök till den som inte var kräsen.
När det sedan var fest var det alltid alla generationer som samlades, gamla som unga, svenskfödda eller invandrare, handikappade eller ickehandikappade alla var välkomna.
Musiken och dansen förde samman människorna. Jo där söps ju oxå en del och visst fick en och annan åka hem lite tidigare men så var det på den tiden.
Det var ju inte bara happy times, men just det där med att alla samlas saknar jag i bland. Om man går på en stor fest nuförtiden så är det för det mesta barnfritt och "gamlingsfritt" å det är ju lite synd.
Vi barn tyckte det var spännande när gubbarna drog rövkrok och kvinnorna stod i köket och sladdrade.
Jo för på den tiden var alla kvinnor i köket, det låg liksom i blodet hos dem sa gubbarna...
Där fanns alltid något intressant fast man inte hade uppfunnit datorn ännu. Som flicka var man ibland förälskad i någon gammal gubbe på 20 år, och emellanåt var det rena dallasdramat då någon gift karl gick i väg med något gift fruntimmer för att som det hette "prata" lite :-)
Nåja som tur är minns man inte vilka eller varför och det är ändå preskriberat nu mer.
Själv tillbringade jag denna dagen med goda vännerna och åkte runt på olika secondhand affärer för att fynda. Bäst av allt var en underbar blombukett med ett fint kort från Maja 4,5 månader som tack för sången på hennes dop.



3 kommentarer: