måndag 3 februari 2014

Chefer och annat löst folk ;-)

Ibland tänker man tillbaka på sitt liv och hädelser som påverkat en till dom värderingarna man har i dag. En sak som kommer upp då och då i livet är yrkeslivet, vad är ett bra jobb? vad gör en till en bra arbetare? hur är en bra chef? Ja i mitt eget fall tycker jag att man skall vara lyhörd, engagerad och framför allt ärlig.
Jag minns att det för många år sedan kom en ny ung chef till Rönnebackens vårdcentral  för att som han själv uttryckte det " utveckla och förändra till det bättre". han hade säkert många goda ideér men en del av dem var inte så genomtänkta. Han kom en dag till vaktmästaren och sa - jag vill att ni skall plantera blommor i en form så det står Rönnebackens vårdcentral! ( Jo för just vid denna tidpunkten var det väldigt inne att profilera sig) vaktmästaren kliade sig i huvudet och sa - det blir ett jäkla jobb med mycket arbetstimmar och dessutom så räcker inte rabatten  till.
Chefen som ville ha sista ordet ( för det är viktigt för vissa chefer)  sa- då får du väl korta ner det till en förkortning!!
Vaktmästaren kliade sig lite mer i huvudet och sa till sist - men då står det ju RÖV!!!!
Det året kom det inga blommor i fina format och mig veterligen inget annat år heller, var den chefen blev av vet inte jag men han gjorde i alla fall inte något bra intryck på vaktmästaren.
Jag är snart 50 år och har haft min beskärda del av både bra och dåliga chefer, jag är inte felfri själv men jag tror på att med ett bra bemötande och ärlighet så kommer man långt, men vad vet jag jag har ju ingen fin utbildning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar