måndag 19 maj 2014

Semester och trosbekymmer....

O

Sådär, nu har vi varit på Rhodos en vecka. Rasmus och hans bästa kompis Sanna var men och det var även mina vänner Monica och Kent och deras barn.
Vi åkte från Kastrup denna gången , fick lite pissiga tider då det inte gick tåg som passade så vi fick sitta på golvet på Kastrup ( alla sittplatser var upptagna) i 3 timmar innan incheckningen öppnade. 
Nåja allt gick bra ändå och när vi kom fram till hotellet ( Epsilon) i Faliraki blev vi positivt överraskade. Inredningen var omodern och sliten men det var mycket välstädat och rent. Vi fick dessutom havsutsikt allihop!
Det var ju lite försäsong på Rhodos ännu så vi behövde inte trängas med så många andra gäster.
När jag packade upp resväskorna upptäckte jag att jag inte tagit med mig några trosor!! snacka om att vara snurrig i planeten... hela veckan letade jag efter normala trosor i min storlek ( utan hemorojdsnöre i röven) men icke!!! Vad har jag nu lärt mig av detta? jo att grekiskor använder chanelkopier i storlek mini och när inte dom  passar längre så syr dom nya av örngott eller nått...
Jag klarade dock detta galant, använde bikini på dagarna, trosor på kvällarna, Henkes kalsonger på nätterna och tvättade allt mellan användningarna. Tror snickaren på hotellet fortfarande är chockad efter att ha sett mig  entudad iklädd endast ett par herrkalsonger på balkongen.
Vädret på resan har varit ok, lite molnigt emellanåt och någon liten regnskur men annars mest sol och bad.
Var kväll avslutades i bästa turiststilen med att vi gick ner till mamas ( restaurang på hotellet) och tog vars en drink och sjöng snapsvisor. 
En av dagarna åkte vi buss in till Rhodos stad för att shoppa, vi slank in på en bar och beställde något att dricka, jag tog en pinacolada ( givetvis) Sanna en brezzer och Henrik o Rasse en stor öl. Gissa om vi blev chockade när dem kom ut med en "bootbeer" dvs ett stövelglas med 2 liter öl. Först skrattade vi men sen blev man lite irriterad över att dom inte informerade om storleken eller priset ( 16 Euro). Henrik orkade inte mer än ca en liter men Rasmus "offrade" sig och drack ca 3 liter på 45 minuter..... vet inte om man som mor skall vara chockad eller stolt :-)
På kvällarna åt vi middag ihop allihop, det var mysigt. Eftersom Monica och Kent hade barnen med sig så har man ju lite olika intressen på aktiviteter, men vi åkte i alla fall "little fun train" ihop.

Vi trodde det skulle bli en rundtur runt Kalithea och Faliraki men efter 15 minuter släppte tåget av oss på ett ställe som hette Kalithea springs..... 
Här fanns det ståtliga fontäner men inte en gnutta vatten!!! torrt som i Saharasöken.
Där fanns oxå en gammal renoverad byggnad som var otroligt vacker med en fontän mitt i centrum, även denna utan vatten. Kändes lite som om vi skulle gå in på skånesdjurpark om djuren sålts....




Var gång vi är ute och reser så brukar någon bo i vårt hus och sköta om djuren mm så även denna gång. Frida bodde här och djuren var finare i pälsen än dom varit på bra länge, värre var det med mina planter som jag planterade i våras, gröna fingrar är inte Fridas grej ;-) 


1 kommentar: