lördag 28 mars 2015

Inte vettigt vad tiden rusar iväg!!

Lördag morgon, vakade kl 05:45 av att katten tyckte att vi sovit klart, problemet  är att jag inte kan somna om, det kan däremot katten. Denna helgen skall gå i lugnets tecken , en promenad vid sjön lite slappande i solstolen ( i wish) laga lite god mat och dricka ett glas vin till, somna i soffan 30 min senare... jo då life is good.

Nästa vecka är det påsk och 50 års kalas för min bästa vän. I  49 år har vi känt varandra. vi har vuxit upp ihop och våra familjer har vuxit samman. Hon är min syster även om det inte är blodsbundet. 
Vi har varit med om mycket genom livet. glädje och sorg. Vid ett tillfälle tröttnade vi på våra föräldrar och rymde hemifrån. 
Vi gick ända till Sjöaskog :-)  där hade hennes föräldrar en liten stuga som vi bestämt oss för att bosätta oss i. Som tur är fick vi skjuts hem igen av hennes släktingar som bodde bredvid. Vi följdes åt i skolan och på fritiden. Vi gick på Ungaörnar i Osby i många år där vi lärde oss sy , vi samlade frimärken och gjorde mosaikunderlägg . Vi hann nog trötta ut ett antal "lärare" genom vårt tjattrande och fnittrande. 
Vi kollade på barnprogram ihop, Mumintrollen, Televinken, Baltazar och Barbalander :-)




Vi dansade på Silverdalen i Älmhult från 13 års ålder, ( det vågar jag erkänna nu när mina egna ungar är vuxna). Vi letade upp någon snygg äldre kille som hjälpte oss in genom att låtsas att vi var med i deras gäng...  
Vi lyssnade på Gyllene tider och Vargtass i grottebacken, vi hängde vid " blatten" på lördagar (  detta var på den tiden när blatte inte var ett kränkande ord utan bara en synonym med någon som inte var född i Sverige, inga mer värderingar låg i detta ord på den tiden).
Jag var själv ganska mesig och rädd för det mesta på denna tiden, alkohol var jag otroligt rädd för då jag växt upp i ett hem där det söps ganska rejält. Men min vän var tuffare och jag fick alltid följa med henne och hennes vänner. 
Jag minns en kväll efter vi varit i grottebacken hur en ung berusad kille satt en hel natt utanför min väns hus och ylade hur mycket han gillade henne. Å vad jag önskade att någon skulle göra så för min skull...
Jag skaffade barn tidigt medan hon levde livet, men ändå fanns vi där för varandra. Så har det varit från första dagen och jag önskar att alla människor får känna en sådan vänskap någon gång i livet.  nu fyller hon 50 år och jag hoppas verkligen att vi har nästan lika många år framför oss. <3







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar